Update 17 juni 2020

Na een redelijke nacht konden we ons voorbereiden op een drukke dag vol onderzoeken. Er stonden veel onderzoeken op de planning.

Gedurende de dag werd er om de vier uur bloed afgenomen om de cortisolwaarden te meten. Deze waren namelijk vooraf aan de lage kant. Dat komt vaker voor maar herstelt zich vaak na de operatie.

Er is een internist langs geweest en een cardioloog. De echte onderzoeken moesten dus nog. De tijd ging maar door en pas na 18.OO werd Esmée opgehaald. We moeten wennen aan het Spaanse ritme denk ik.

Eerst een ‘gewone’ CT-scan om de zenuwen goed in beeld te brengen. Daarna een CT-scan met contrastvloeistof om de bloedvaten in beeld te brengen. Allemaal als voorbereiding voor de operatie. Daarna moest er een cineradiologie worden gemaakt. Hiermee moest haar hoofd naar voren en naar achteren buigen. Naar voren ging goed maar bij het naar achter buigen raakte Esmée buiten bewustzijn. Amy was mee en heeft haar goed opgevangen. Dr Gilete stond er al snel bij en zag dat de beelden onbruikbaar zijn helaas. Hij heeft even aan haar hoofd getrokken om te zien hoe ze zou reageren. Het was mooi dat ze meteen haar arm weer kon bewegen die normaal gesproken tijdelijk verlamd is en ze stopte met schudden. Bij het loslaten was het effect wel weer weg. Deze tractie zal na de operatie permanent zijn. De röntgenfoto die nog gepland stond kon niet meer doorgaan.

Dr Gilete is meegekomen naar de afdeling en heeft nog verder geobserveerd en een filmpje gemaakt. Ook nog weer een en ander uitgelegd over de operatie. Esmée is zo blij was dat er artsen die zijn die haar geloven en begrijpen. Ze was helemaal enthousiast. Dat was het flauwvallen wel waard.

We bereiden ons weer voor op morgen, een nieuwe dag met verdere onderzoeken.